Historik

Om vår fastighet och kvarteret historisk tillbakablick

av Anna-Lisa Bäckman medlem, författare och journalist.

När kvarteret Volontären byggdes i början av förra seklet ansågs hela kvarteret och Birkastan för övrigt vara stans största fuskbygge. I bladen skrevs det om att husen slagits upp för hastigt och att Birkastan var en utkant som bara bestod av lera och träplankor för folk att gå på.Volontären har ansetts vara Stockholms till ytan största kvarter och med största invånarantalet – som mest runt 5000. Här var hårt skiktat från början. I kvarteret finns kulturmärkta ”spiskammare” – ett rum med kakelugn och inbyggd vedspis och inga andra faciliteter för en familj. På Rörstrandsgatan 40 var det ettor i gårdshuset. I en etta kunde 14 personer och två inneboende bo. Jag har själv sett sådana miljöer i Vasastan på 50-talet.

När jag kom till kvarteret 1973 var allt orenoverat. Hela Birkastan hotades att köpas upp av stora byggfirmor. Många forna arbetare och deras efterkommande från tidigare Rörstrands porslinsfabrik och andra fabriker fick flytta härifrån. Här fanns ”absent landlords” – frånvarande ägare.  I nr 40 hade senaste renoveringen skett 1935 (badrum i gatuhus inrättades). Sista privatägarna hos oss var godsägare Elis Fröstad i Österåker (Åkersberga)och sedan hans son som bodde i Falun.

Som ett motdrag mot de stora byggbolagen började privata bostadsrättsföreningar bildas.Skalden Nils Ferlin är främsta kändisen som bott här. Samma konstnär, konstprofessor Bejemark som gjort Ferlinskulpturen i Klara, har skapat plaketten på vår fasad och egenhändig satt upp den.

Ferlin bodde hos sin mamma i en etta i gårdshuset tills hon dog och han blev vräkt. Med honom hela dåvarande 30-talsparnassen -Vilhelm Moberg. Erik Asklund, Olof Lagercrantz m.fl. som alltid var välkomna att häcka hos Ferlins mamma.

Föreningen Brf Volontären 20

Bostadsrättföreningen bildas av några av dåvarande hyresgäster och registrerades i november 1977.  Man köpte huset för 900 000 kronor. Några bor fortfarande kvar och kan ge oss andra intressanta tillbakablickar. Föreningen ändamål är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att i föreningens hus upplåta bostadslägenheter under nyttjanderätt och utan tidsbegränsning. Den ekonomiska planen registrerades i maj 1981.

Allteftersom hyresgäster flyttade såldes lägenheterna av föreningen och gav den finansiella grunden till föreningens omfattande underhåll och goda likviditet. Gårdshuset 1:or slogs samman och bildade dagens 3:or. Idag finns 22 medlemslägenheter och en lokal, samt gemensamhetsutrymmen.

Fastigheten och Rörstrandsgatan 40 och 40 A

Våra hus byggdes 1906-08. Arkitektfirman hette Dorph & Höög, byggherre var A Bergström och byggmästare var E Th Ljungberg. Sedan 2000 benämns gathuset som 40 och gårdshuset 40 A.